Blog

Rendhagyó első blog

Bakos Gergő
2020.10.31 19:05
"Elmentem ma megnézni Törökbálinton a 2 napja megnyitott vadonatúj szupermarketet a Tópark közelében. Gyönyörű, tágas, modern, igényes, csili-vili, minden földi jó megtalálható benne elérhető áron. Teli is volt majdnem a parkoló. Látható hogy odavonza a jónépet, akik jórésze nem csak szájat tátani, kíváncsiskodni ment oda, hanem érthetően egyből nagybevásárlást is bonyolítani. 

Akaratlanul is azon gondolkoztam hogy a sokszor akár egymás-hegyére is épülő, újabb és újabb -  vásárlók megszerzésére minden profizmusukat, ismertségüket(brandjüket), tőkéjüket hadrendbe állító  - szupermarketek és diszkontok mellett hogy tud életben maradni egy semelyik lánchoz nem nem tartozó független élelmiszer kereskedés, legyen az kis vagy középvállalkozás. 
Milyen esélyei vannak akár egy helyi élelmiszerkereskedelemmel foglalkozó családi/kisvállalkozásnak akiknek sem érdemi alapterületre, megfelelő áru választékra, sem versenyképes áron való árubeszerzésre, sem igazán hatékony reklámozásra, gyakorlatilag semmi, - picinyke kis piaci pozíciójukat megtartó - hatékony lépésre nincsenek érdemi eszközei?...(gondolva itt egy helyi kis boltra...)
Mit akarunk  akár mi, a TEveszed kft mint közép méretű vállalkozás, akinek nyilván a multikhoz hasonlóan érdemi tőkéje, pláne milliárdjai nincsenek? (pláne egyetlen üzlet beruházására, mint jelent esetben is ilyen nagyságrend volt a szóban forgó új helyi szupermarket beruházási költségét tekintve)
 
Ilyenkor az embernek érthetően alább hagyhat a vállalkozó kedve-lendülete, amikor érzi hogy Kardszárnyú delfinek és Cápák között kicsinyke halacskaként, nem akar úgy járni mint a klasszikus kapitalista tézist jól érzékeltető aranyköpésben - ami alapvetően soha nem volt láthatóbb mint ma - :  a nagyhalak megeszik a kishalakat...
Végül aztán leülepszenek a látottak, átgondolja az ember azokat a lehetőségeit, akár erősségeit amiket a végletekig (talán azon túl is) kiélezett piaci versenyben alkalmazni tud.. Újra életre kel a remény abban hogy van miért  tovább folytatni, mert látható hogy egyrészt van egy réteg aki akár tudatosan is figyel arra hogy ne csak a nagy multinacionális cégeknél költse el megkeresett jövedelmét, (hanem hazai kisebb méretű cégeknél is) másrészt sok esetben igenis meg lehet találni azokat az előnyöket a kis és középvállalkozások szolgáltatásában-kínálatában amik előnyösek lehetnek a vásárlók részére (mi esetünkben gondolhatunk itt a házhozszállításra , vagy láss csodát akár több száz termék lényegesen jobb árára mint a multik polcán van kint, vagy akár az élelmiszerpazarlás csökkentése irányába ható tevékenységünkre..)
Ilyenkor abban bízom hogy muszáj minden nehézség ellenére tovább előre menni, fejlődni, és bízni abban hogy szerényebb reklámozási eszközeink, lehetőségeink mellett, ha nem is egyik napról a másikra de kitartással, akár szájról szájra is terjedve bővül a vásárló közönségünk, és megmaradhatunk még sokáig kisebb halacskaként is az élelmiszerpiac - nagy ragadozókkal kicsit már talán túlszaporodott - tengerében."
Bakos Gergő